THE STORY OF DENIM

ORIGINAL WORKWEAR

Spijkerbroeken zijn werkbroeken! Het meest gedragen mode-item is omstreeks 1850 ontstaan als broek voor railroaders, houthakkers en landarbeiders. Geen enkel kledingstuk heeft zo’n groei doorgemaakt als de nederige werkbroek van de Amerikaanse Pioniers.

HISTORIE

Levi Strauss en Jacob Davis, zijn de mannen die het allemaal hebben uitgevonden. Wie had kunnen denken dat een kleermaker uit Letland en een handige jongen uit Beieren, aan de basis van de grootste modehype ter wereld hebben gestaan. Jacob had wel in de gaten dat er vraag was naar hele sterke broeken en hij bedacht dat als hij broeken ging maken van zwaar tentdoek het probleem wel opgelost zou zijn. Omdat de broeken toch nog uitscheurden sloeg hij er koperen klinknagels in op de kwetsbare plaatsen, Pasvorm hadden de broeken toch niet, dus last van het koperbeslag zullen de dragers wel niet gehad hebben. Alleen de “rivit” in het kruis wilde nog wel eens heet worden voor een kampvuur. Om een lang verhaal kort te maken: Jacob vroeg aan zijn stoffenleverancier Levi om patent aan te vragen voor zijn spijkermethode, want Jacob kon de kosten van 68 Dollar zelf niet betalen. Dat had hij beter niet kunnen doen, want Levi kreeg in 1873 het belangrijke patent en werd rijk en beroemd. Jacob Davis kent niemand meer.

BLUE DENIM

Spijkerstof hebben we het tegenwoordig over, maar eigenlijk bestaat dat helemaal niet. Ten minste als we het over een weefsel hebben en niet over fijn gemalen spijkers. Levi Strauss had ontdekt dat er een geschikter materiaal voor broeken was dan “Duck” tentdoek. Hij importeerde keper uit Nimes in Frankrijk, het zogenaamde “Serge de Nimes”, dat gebruikt werd om broeken voor veehoeders van te maken. Al snel ging dat “Denim” heten. De blauwe kleur ontstond door de ketting te verven met een kleurstof uit Genua, “Blu di Genova”. Indigo uit India werd via Genua verhandeld naar de rest van Europa. Het blauw uit Genua werd in Amerika “Blue Jeans”. Tegenwoordig is jeans de naam voor de hele broek geworden en noemen we de stof dus “spijkerstof”. Historisch gezien slaat dat nergens op, maar dat zal de denimjunkies onder ons een zorg zijn.

COTTON GIN & SPINNING JENNY

Nee niet de naam van een Bluesband, maar van twee machines. De spijkerbroek was nooit zo groot geworden zonder deze twee uitvindingen. Katoen is een wonder van de natuur, maar het is nog niet zo gemakkelijk om van een bol vol vezels en pitjes, een mooi glad doek te weven. De uitvinding van de “cotton gin” bracht daar verandering in. De machine kon de vezels scheiden van de pitten. De “Spinning Jenny” kon van de vezels weer een mooi garen spinnen. Weefgetouwen bestonden al langer en zo stond er niets meer in de weg om op grote schaal katoenen weefsels te produceren. Katoen als aanjager van de Industriële Revolutie en helaas ook van de slavernij, maar dat is weer een ander verhaal. Je zou niet denken dat de geschiedenis van jouw spijkerbroekje zoveel te weeg gebracht heeft.

EUROPA

In de tweede wereldoorlog droegen de Amerikaanse soldaten ook jeansbroeken, ze ruilden ze zelfs met de Europeanen. In 1959 werden de eerste exemplaren naar Europa geëxporteerd en ze gingen al snel spijkerbroeken heten. De broek werd steeds bekender doordat hij veelvuldig in films gedragen werd. John Wayne, James Dean, Elvis Presley en Marilyn Monroe waren de iconen van de jeans. Al snel werd de broek door zowel vrouwen als mannen gedragen. In de jaren zestig waren jeans het “hippie-uniform”. Helemaal te gek gedragen met een Afghaanse schapenbontjas. En daar hebben we er heel wat van verkocht bij Van Ganswijk. Ze moesten alleen wel buiten op de stoep staan, want ze stonken verschrikkelijk.

JEANS @ G5

Bij G5 zijn wel echte “denimheads”, bij ons stroomt er indigo door de aderen. Er is geen modeartikel met zo’n interessante geschiedenis en zo veel diversiteit.  Je kunt tegenwoordig een jeans voor elke gelegenheid krijgen. Van extreem netjes tot gewassen, gebleekt en met gaten. Elk jaar zijn er weer nieuwe ontwikkelingen. We adviseren je graag om de perfecte pasvorm voor je te vinden.

Oude foto’s : Courtesy of Bartow History Museum GA USA

MODE & TRENDDAG 2018

HET EVENEMENT De "Mode- & Trenddag" is een jaarlijks terugkerend evenement in het centrum van...

DE WERELD OP ZIJN KOP

WINTERKLEDING IN DE ZOMER Bij G5 hebben we de eerste artikelen voor de nieuwe...

TRENDZZ

TRENDZZ 2018 Het evenement waarbij de winkels van Putten hun nieuwe collecties tonen...

VOORJAARSMODE 2018

VOORJAAR 2018 Het is bijna zover: Het voorjaar is in aantocht. De dagen worden langer, de vogels...

WINTERSALE

SALE Laatst kwam er een klant binnen die vroeg of er nog maar één winkelketen in Nederland was....

                            

Blijf op de hoogte

Wilt u onze nieuwsbrief wekelijks ontvangen? Schrijf u dan nu in!